A ORIENTACIÓN LABORAL
.
.
B
|
otándolle unha
ollada a un estudo sobre as necesidades formativas
dos orientadores laborais en Galicia, do que hai anos- é do 2008- como
orientadora nun centro colaborador, cubrín o cuestionario no que en parte basea as súas conclusións, e que non me coincidiu
ver ata agora; comprobei que fai unha análise moi
exhaustiva da orientación laboral: orixe, terminoloxía, diferenciación coa orientación profesional, así como o seu devenir xa desde antes
do comezo do INEM en 1978, necesidades formativas dos orientadores, etc,
Este estudo
está recollido no material complementario do módulo dous do Posgrao que estamos
a realizar, e transcribo literalmente a introducción-
se ben traducida ao galego- na que explica os motivos da realización do devandito
estudo, xa que coinciden plenamente cos que fixeron que me
decidise a facer o Posgrao:
“........O darnos conta do propio desenvolvemento profesional,
a medida que incorporabamos coñecementos e experiencias.....,o facernos
conscientes dos saberes e procedementos, o sentir a capacidade que tiñamos para
aplicalos a situacións laborais concretas, o saber estar nos distintos
contextos nos que nos encontrasemos e o poder actuar asumindo responsabilidades, nos levou a reflexionar sobre o proceso de
formación que seguiramos desde que finalizamos os estudos universitarios e a
pensar nas necesidades de actuación que nos xurdían para adaptarmos aos novos
tempos e as novas tarefas que nos asignan”.
Por outra
banda, neste estudo se di que a orientación laboral require de profesionais cun
maior grao de especialización que no pasado, cun profundo coñecemento do SNCP,
un manexo actualizado da información moito máis complexo e unha familiarización
coas técnicas e procedementos que permiten identificar as capacidades,
aptitudes e logros profesionais dos usuarios; así como unha certa habilidade
social para inducirlles motivación hacia o desenvolvemento dos itinerarios máis
aconsellables.
Despois de
seis anos estes requirimentos seguen sendo plenamente vixentes, se ben a
orientación segue o seu proceso de institucionalización.
O que sí está
a cambiar é o rol que, segundo o estudo, asumían –ou asumiamos- os orientadores,
dos que a maioría se identificaba máis co rol de informador que co de
orientador que, aínda que relacionados, non son o mesmo. Ao ler esta conclusión
recollida no estudo inmediatamente lembrei a diferencia entre comunicación como
transmisión da información e a comunicación como producción de significación.
Para
diferenciar entre a comunicación e a información baseámonos nos obxectos de
cada unha:
Coa comunicación buscamos transmitir, buscar a cooperación,
intercambiar ideas, coñecer se a persoa comprendeu a nosa mensaxe (feedback) –
sentido pluridireccional de comunicación-,
Coa información buscamos facilitar
o acceso de determinados datos que adquiren un significado sen preocuparmos de
se foron interpretados acordes aos nosos obxectivos.- sentido unidireccional da
comunicación-
Cómpre facer unha
reflexión honesta do noso obxectivo, coñecer o perfil dos nosos usuarios para
saber que expectativas e necesidades teñen e cal é o seu grao de formación para saber adaptarmos na nosa
comunicación e, deste xeito, conseguir chamar a atención, conectar con eles e construír
a nosa mensaxe de xeito eficaz.
Na
comunicación debemos ser conscientes de todo o proceso xa que os nosos
obxectivos están constantemente relacionados cos nosos receptores e como
técnicas de comunicación eficaz moi útiles para acadar este obxectivo figuran a
escoita activa e a empatía.
Un dos puntos
máis difíciles e importantes de todo o proceso comunicativo é saber escoltar pois
estamos máis tempo pendentes das propias emisións , escoitamos de forma automática
e se perde a esencia da comunicación, Polo tanto, escoitar require un esforzo
superior ao que se fai ao falar.A escoita activa é a habilidade de escoitar non
só o que a persoa está a expresar directamente senón tamén os sentimentos,
ideas ou pensamento que subxacen ao que se está dicindo.
E xunto coa
escoita activa, para chegar a entender a alguén se precisa, igualmente, certa
empatía, saber poñerse no lugar doutras persoas.
Escoita activa
e empatía son dous conceptos dos que estamos a falar continuamente pero…… tamén
os aplicamos coa mesma frecuencia?.
O exercizo destas competencias de
comunicación, xunto con moitas outras, é imprescindible na práctica da orientación
laboral, que pasou de ser una tarefa relativamente fácil – estudar a persoa,
analizar as súas cualificacións e orientala cara a unha profesión concreta que
tiña continuidade en toda a súa vida en idade laboral; a entendela como un
proceso ao longo de toda a vida no que pretendemos promover cambios, favorecer
o desenvolvemento competencial, prepararnos para a situación de desemprego,
situación de cambio de profesión, orientar na toma de decisións…
Pódese definir a orientación laboral
como un proceso de axuda e acompañamento no desenvolvemento de competencias
personais, sociais e laborais que sitúen a persoa nunha posición favorable ante
o emprego e lle posibilite o acceso e mantemento dun posto de traballo.
Xunto a orientación laboral e a
orientación para o emprego xa se fala da orientación 2.0. A orientación en particular
é imprescindible acompañala do uso das tecnoloxías de información e comunicación,
TIC, e sobre todo coa web 2.0, tamén denomeada “social”. En contornas formativas
xa se fala das TAC (Tecnoloxías da Aprendizaxe e o Coñecemento).
Un orientador, ademáis de disponer
de coñecementos técnicos e teóricos, aptitudes e competencias debe manexar a
contorna dixital e tecnolóxica. Enténdese internet como o maior centro de
recursos existente que permite acceder a multiplicidade de fontes e disponer dunha
información actualizada de forma permanente; supón unha defusión da mesma a
baixo custo e facilita o traballo colaborativo.
Os beneficios que achega internet
aplicado á orientación son os seguintes:
Novas canles de busca
Novos medios e soportes
Novos medios de relación
profesional
Novas regras de comportamento
socialmedia
Existencia de novas ocupacións e
perfís profesionais
Xurdimento de novas esixencias (identidade
dixital).
Neste módulo do curso estamos
adquirindo coñecementos que nos axudarán a mellorar a nosa competencia dixital,e
coido que con moito tesón, motivación, e ganas de aprender, o imos conseguir.
No hay comentarios:
Publicar un comentario